News

13 juni

Port of Den Helder faciliteert operatie


In Den Helder is het eerste overbodige platformonderdeel van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) voor demontage in de haven gelost. NAM maakt al haar platforms op zee toekomstbestendig. Port of Den Helder faciliteert de operatie en internationaal logistiek dienstverlener Peterson verzorgt de transportwerkzaamheden.


“De offshore industrie op de zuidelijke Noordzee is in beweging. Er is veel activiteit bij de modernisering van olie- en gasplatforms en de aanleg van windmolenparken. Als havenbedrijf zijn wij uiteraard content dat wij een faciliterende rol hierin kunnen spelen”, aldus directeur Port of Den Helder Jacoba Bolderheij.


Onbemande platforms

NAM moderniseert al haar platforms in de Noordzee tot eenvoudige, onbemande units. Gasbehandelingsinstallaties, verblijfsruimten, kranen en helikopterdekken worden afgevoerd en komen in de haven van Den Helder aan wal voor demontage. Het toekomstig onderhoud aan deze platforms wordt gedaan door het onderhoudsschip De Kroonborg. Dit innovatieve schip vertrekt iedere twee weken met 60 medewerkers uit Den Helder voor een ronde langs de onbemande platforms op de Noordzee.


Duurzame gaswinning op zee

Het vereenvoudigen (de-complexen) van de productieplatforms levert een grote kostenbesparing op. Dat komt doordat de onderhoudskosten sterk afnemen en medewerkers effectiever kunnen werken. Arthur Hartong, Maintenance Manager NAM: “Het is belangrijk te innoveren bij de gaswinning op zee. Wij moderniseren onze platforms met nieuwe en duurzame technieken, vereenvoudigen onze installaties en beperken daarmee de emissies en de kosten. Gaswinning op de Noordzee blijft de komende decennia enorm belangrijk in de Nederlandse energiemix. Totaal wordt 30% van het Nederlandse aardgas op zee gewonnen.”


Eerste klus

Het platform L13 Delta is het eerste platform dat wordt vereenvoudigd. Internationaal logistiek dienstverlener Peterson heeft inmiddels een helikopterdek van 110 ton in twee delen naar wal gebracht. Andere staalconstructies en installaties worden vervolgens verwijderd. Eind juli wordt een eenvoudig en vernieuwd platform opgeleverd. Op dit moment werken er circa 90 medewerkers op zee om de klus op tijd en veilig uit te voeren.


Ron van der Laan, Regional Director Peterson: “Het de-complexen van NAM-platforms faciliteren wij graag. De economische levensduur wordt verlengd en dat is positief voor de werkgelegenheid. Door gebruik te maken van de bestaande supply chain blijven de logistieke kosten binnen een aanvaardbaar niveau.”